Björnungarna

BjornungarVi i Björnungarna är en av spåraravdelningarna i vår scoutkår, och det är vi som har våra möten på tisdagar 18.00-19.30.
Vi gör många roliga och spännande saker, ibland tillsammans i hela avdelningen, och ibland i mindre grupper, patruller. Vi får prova på mycket av det man kan göra i scouterna, som att paddla, elda, laga mat och klättra på klätterväggen. Ibland har vi hajker och andra aktiviteter på helgerna också, och på sommaren åker vi på läger.

På Gång - Spårare

• Vi har en ny hemsida!

OBS Vi har bytt till en ny hemsida! Denna sida uppdateras inte. För aktuell information, anmälningar etc., gå till den nya sidan https://katrineholm.scout.se

Den här sidan fungerar nu som historiskt arkiv, och du kan även hitta vår första hemsida under Om oss - Gamla arkivet!

• Vill du också bli scout?

Om du vill prova på scouterna nu när vi startar igen efter jullovet kan du göra en intresseanmälan. Mer information om vad som gäller för de olika grupperna finns nedan. OBS Vid kö ges förtur om en förälder/vuxen kommer med som ledare!

Anmäl dig här! Eller till resp. kontaktperson.

Våra åldersgrupper:

Spårarscout: Årskurs 2-3 (födda 2009-2010). Vi har grupper på måndagar, tisdagar och torsdagar kl. 18.00-19.30. Kontakt: Pelle, 070-376 54 20.

Upptäckarscout: Årskurs 4-5 (födda 2007-2008). Vi har grupper på tisdagar och onsdagar kl. 18.30-20.00. Kontakt: Anette, 070-654 27 23.

Äventyrarscout: Årskurs 6-8 (födda 2004-2006). Torsdagar 18.30-20.30. Kontakt: Anna-Karin, 072-512 01 59.

Utmanarscout: Årskurs 9- (födda 2003 och tidigare). Fredagar från 19.30. Kontakt: Helena, 070-422 91 27.

Avdelningen Vilddjuren riktar sig till dig som går i särskolan eller har andra särskilda behov (ålder från ca 10 år). Vilddjuren träffas normalt varannan söndagseftermiddag kl. 16-18, och verksamheten bygger på att barnen/ungdomarna deltar tillsammans med en förälder/vuxen. Ange särskilt om intresseanmälan gäller denna grupp!

För yngre barn upp till och med årskurs 1 (födda 2011 och senare) finns familjescouting, en prova-på-verksamhet som också bygger på att barn och vuxen deltar tillsammans. Vår familjescoutgrupp träffas varannan vecka, söndag förmiddag. Skicka en intresseanmälan om ni är intresserade, så vi vet att ni vill vara med! (läs mer här!).

Det kostar inget att prova på Scouterna några gånger, sedan är medlemsavgiften 225 kr per termin (100 kr per termin för familjescouter och för vuxna/ledare).

Femundsmarka 2013

Femundsmarka2013, märkeÅrets sommarläger för upptäckarscouter och äldre - Femundsmarka 2013. Ungefär 175 scouter från Katrineholm, Vadsbro-Blacksta, Flen, Sparreholm och Skövde samlades i Valdalen i Norge för att lära känna varandra och fjällvärlden.

Lördag 27 juli

Idag börjar lägret! Vi åkte med buss från Katrineholm och upp till fjällen och var framme sent på eftermiddagen. Då skulle tält och kök byggas upp inför veckan som kommer. Allt gick bra, och vädret var fint förutom några få regndroppar just när vi fått upp tälten.

Söndag 28 juli

Ännu en dag med strålande väder. Söndagen inleddes med att flaggan hissades och lägret invigdes. Utmanarna gav sig ut på fjällvandring, som avslutas med bergsklättring på onsdag innan de återvänder till lägerplatsen. Äventyrarna provade fiskelyckan i två fjällsjöar, och det blev i alla fall ett napp! Upptäckarna var kvar på lägerområdet och ägnade sig åt hantverk - täljning och olika tråd- och rephantverk. Och på kvällen och natten kom regnet!...

Måndag 29 juli

Solen kom tillbaka och lägret torkade upp. Upptäckarna gav sig ut på en liten vandring:

"Vi var på en liten vandring upp på kalfjället. Där uppe såg vi många renar. Vi såg till och med en mamma och en unge. Sen så hittade vi ett renhorn och päls från renar. Vi stannade uppe på fjället och åt frukt. Sen skulle vi vandra ner igen. Vi var tvungna att klättra och hoppa över vatten för att komma till vägen som vi gick på för att komma tillbaks till lägret. /Johanna"

"När vi kom tillbaka så lagade vi mat. Vi åt makaroner och köttfärssås. Efter det så badade vi i bäcken. Det var kallt men skönt. /Emma"

För äventyrarnas del var dagens tema klättring. De fick klättra upp för och fira sig ner längs en brant fjällsida en bit från lägerområdet. Lunchen lagades och åts vid en fjällsjö. Här fanns dessutom möjlighet att åka i en naturlig vattenrutschbana, där vattnet genom årtusenden slipat klippan slät på sin väg ner i nästa lilla vattendamm.

Tisdag 30 juli

Mycket moln och lite sol, och humöret fortfarande gott - för mycket sol blir jobbigt på läger.

Idag gav sig upptäckarna ut på sin tvådagars fjällvandring - vi hoppas att de kommer att få en fin tur uppe på fjället!
Äventyrarna har varit på en kanottur på fina paddelvatten, där allt flöt på bra.
Och utmanarna närmar sig slutet på sin vandring, som alltså avslutas med en klättringsdag i morgon.

På kvällen kom regnet tillbaka...

Onsdag 31 juli

Idag kom upptäckare och utmanare tillbaka från sina vandringar.
Och för äventyrarna var det äntligen dags att som sista grupp vandra upp på fjället.
Den kulinariska höjdpunkten för äventyrarna var lunchen - grönsakssoppan (se bilder) kokad på grönsaker som patrullerna torkade på mötena i vintras.

Torsdag 1 augusti

Bättre väder idag.
Äntligen dags för upptäckarnas kanottur!
Utmanarna fick nya utmaningar hos Lena och Lennart i hantverkstälten.
Och äventyrarna vandrade vidare över fjällen till sin andra lägerplats på vandringen.

Fredag 2 augusti

Vädret blir bättre och bättre. Strålande sol idag - synd att lägret snart är slut.

Idag gav sig upptäckarna ut på ett spår, där de fick lära sig mer om fjällen och framför allt samerna och samekulturen.
Äventyrarna vaknade i tält uppe på fjället och avslutade sin tredagarsvandring med att återvända till lägerplatsen i Valdalen. Några kommentarer från äventyrarna:
"Det var värt att gå upp på toppen för att se utsikten! /Emil"
"Det kommer alltid en kulle till. /Hanna"
"Fin vandring - kommer med rosa guide, mycket skratt, vänner och äventyr i paket tillsammans med rengaranti. 13 utav 10 renar rekommenderar detta läger. /Felix"

"Man går alltid längre än man tror. /Marcus"

Utmanarnas uppgift för dagen var att förbereda kvällens lägerbål, som blev en fin avslutning på lägerveckan. Men dessförinnan hann vi även med att fira alla som fyllt år eller haft namnsdag under veckan - vi överraskades med ett stort tårtkalas på lägerplatsen.

Lördag 3 augusti

Dags att riva tälten, packa ihop och återvända hem till Sverige och Sörmland. Tack för den här veckan!

Bilder

Klicka på bilderna för att göra dem större...